تفاوت اصلی قهوه لاته و کاپوچینو

دسته بندی ها : دانشنامه
تفاوت قهوه لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوشیدنی با شباهت‌های زیاد و تفاوت‌های ظریف هستند. تشخیص تفاوت لاته و کاپوچینو کمی ‌برای قهوه نوش‌های معمولی سخت می‌شود اما در بیان شباهت‌های‌شان همه می‌دانیم که هر دو از ترکیب قهوه و شیر درست می‌شوند. کمی‌ حرفه‌ای‌تر که به این دو نوشیدنی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که تفاوت این دو نوشیدنی از میزان مواد تشکیل‌دهنده آن فراتر می‌رود. مطلب زیر به شما کمک می‌کند که بهتر تفاوت بین لاته و کاپوچینو را درک کنید. مطمئنا دفعه بعد که با این سوال مواجه شدید توضیح واضح‌تر و کامل‌تری برای ارائه خواهید داشت!

برای درک تفاوت بین کاپوچینو و لاته بهتر است ابتدا درک مناسبی از تعریف این دو نوشیدنی و درصد ترکیبات آن‌ها داشته باشید.

کاپوچینو چه مدل نوشیدنی قهوه‌ است؟

کاپوچینو از ترکیب برابر اسپرسو، شیر بخار داده شده و فوم شیر به صورت لایه‌ای درست می‌شود که معمولا برای مشخص نبودن لایه‌های آن نوشیدنی را در ماگ سرامیکی سرو می‌کنند. یعنی برای درست کردن کاپوچینو، بر روی اسپرسو، یک لایه شیر بخار داده و یک لایه فوم شیر (با نسبت 1:1:1) اضافه می‌کنیم.

جالب است بدانید که در ایتالیا، محل تولد اصلی کاپوچینو، این نوشیدنی را به عنوان نوشیدنی صبحگاهی استفاده می‌کنند. این یکی از عجایب است که به ندرت در سایر نقاط دنیا دیده شده است.

نکته: امروزه کاپوچینو فوری و آماده نیز در بازار ارائه می‌شود که استفاده از آن بیشتر در پذیرایی ایونت‌ها، طبیعت، سفر و فضاهایی که امکان تهیه کاپوچینو سهل نیست رایج‌تر است.

مواد لازم تهیه کاپوچینو:

  • اسپرسو
  • شیر بخار داده شده
  • فوم شیر
  • دارچین، کاکائو و خرده شکلات برای تزیین (به دلخواه)

روش تهیه کاپوچینو:

  • خیلی ساده، یک ماگ سرامیکی انتخاب کنید و یک شات اسپرسو درون آن بریزید.
  • شیر را بخار دهید و به آرامی ‌روی قهوه بریزید.
  • سپس یک لایه فوم شیر را (ترجیحا به شکل گنبدی) روی آن اضافه کنید.
  • از دارچین یا خرده شکلات، برای تزئین استفاده کنید.
کاپوچینو چه مدل نوشیدنی قهوه است؟

کاپوچینو ترکیب برابر اسپرسو، شیر بخار داده شده و فوم شیر است.

انواع کاپوچینو

برخی از باریستاها از قانون 1:1:1 پیروی نمی‌کنند و دو نوع کاپوچینو خشک و خیس را به‌وجود می‌آوردند. کاپوچینو خیس، شیر داغ بیشتری دارد در حالی که در کاپوچینو خشک از فوم شیر بیشتری استفاده می‌شود. خلاقیت این باریستاها باعث به‌وجود آمدن انواع جدیدی از کاپوچینو شده است.

حتما باید به این نکته اشاره کنیم که ورود لاته و کاپوچینو به کشورهای مختلف، این نوشیدنی‌ را دچار تفاوت‌های منطقه‌ای، فرهنگی و جغرافیایی کرده است. به همین خاطر است که فرهنگ قهوه‌نوشی در کشورهای مختلف تا حد زیادی متفاوت از یکدیگر است.

انواع کاپوچینو چیست

کاپوچینو، دو نوع خشک و خیس دارد.

یک پیشنهاد خواندنی: تفاوت قهوه موکا و ماکیاتو چیست؟

قهوه لاته، چه نوع ترکیبی از قهوه است؟

درست مانند کاپوچینو، برای درست کردن لاته هم به شات اسپرسو، شیر بخار داده شده و یک لایه فوم شیر نیاز داریم. شاید فکر کنید وقتی که با همین ترکیبات یک فنجان کاپوچینو درست کردیم، چطور با همین موارد می توانیم لاته درست کنیم؟

برای درست کردن لاته، باید همین ترکیبات را با نسبت‌های متفاوتی استفاده کنیم. نسبت استاندارد اسپرسو و شیر بخار داده شده، هنگام تهیه لاته 1:3 است. البته فوم شیر را فراموش نکنید. لازم است یک لایه نازک فوم شیر روی این ترکیب بریزید.

قهوه لاته چیست و چه مدل نوشیدنی از قهوه است

نسبت استاندارد اسپرسو و شیر بخار داده شده برای تهیه لاته 1:3 است.

مواد لازم و دستورالعمل تهیه لاته:

مواد لازم برای تهیه لاته و کاپوچینو یکسان است و تنها نسبت‌های آن فرق می‌کند. فنجان لاته از یک سهم اسپرسو، دو سهم شیر و فوم شیر بسیار کم تشکیل شده است.

برای درست کردن لاته، یک شات اسپرسو با استفاده از موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز تهیه کنید. شیر را گرم کنید و درون یک ماگ، شات اسپرسو آماده شده‌تان را اضافه کنید. در نهایت، یک قاشق شیر و یک لایه نازک فوم شیر به آن اضافه کنید. باریستاهای هنرمند از شیر موجود در این نوشیدنی استفاده می‌کنند و طرح قلب، قو یا گل لاله روی این فنجان نوشیدنی برای شما طراحی می‌کنند.

تفاوت لاته و کاپوچینو در میزان شیر و فوم آن است

به‌دلیل وجود میزان مناسبی از شیر در لاته به نسبت کاپوچینو، باریستا می‌تواند طرح‌های زیبا روی فنجان درست کند.

یک پیشنهاد خواندنی: تفاوت قهوه کن‌لچه با لاته در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت‌ لاته و کاپوچینو

مهم‌ترین تفاوت لاته و کاپوچینو در میزان شیر و نسبت ترکیبی اسپرسو و شیر است. این یکی از واضح‌ترین تفاوت‌های لاته و کاپوچینو است که در نسبت ترکیبات و طرز تهیه آن تاثیر می‌گذارد.

سایر تفاوت‌های این دو نوشیدنی، عبارتند از:

لایه‌بندی متفاوت ترکیبات:

لایه‌بندی خوب ترکیبات همان چیزی است که باعث تمایز بین یک فنجان نوشیدنی عالی یا یک نوشیدنی معمولی می‌شود. برای درست کردن یک فنجان کاپوچینو، یک لایه اسپرسو در کف فنجان، سپس شیر بخار داده در لایه میانی و فوم شیر بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین هنگام نوشیدن کاپوچینو، اسپرسو از میان لایه شیر عبور می‌کند و بافت ابریشمی ‌طوری برای نوشیدنی ایجاد می‌کند. اما در لاته، لایه‌های شیر و اسپرسو در نهایت با هم ترکیب می‌شوند و یک لایه نازک از شیر فوم داده شده روی آن قرار می‌گیرد.

طعم‌های متفاوت:

کاپوچینو طعم نزدیک‌تری به اسپرسو دارد و طعم آن به دانه‌های قهوه رست شده نزدیک‌تر است. برای ایجاد تنوع، طعم‌های دارچین یا پودر کاکائو که برای تزئین روی آن قرار می‌گیرد را می‌توانید حس کنید اما طعم قهوه اسپرسو غالب‌تر است.

در مقابل، لاته به دلیل ترکیب با شیر بیشتر، طعم شیرین‌تری دارد و طعم‌های اضافه‌تری مثل موکا، وانیل، شکلات سفید، کارامل و فندق امکان خودنمایی بیشتری پیدا می‌کنند. البته بعضی افراد برای شیرینی بیشتر به آن شکر اضافه می‌کنند. اگر شیرینی بیش‌تری دوست دارید، اضافه کردن یک قاشق شکر چه اشکالی دارد؟ می‌توانید از شکر قهوه‌ای رژیمی استفاده کنید.

درجه حرارت سرو:

معمولا به خاطر وجود شیر بخار داده شده و ترکیب لایه‌ای کاپوچینو نمی‌توان آن را به صورت یخ سرو کرد. البته این کار غیرممکن نیست اما طعم داغ آن بهتر است. اما یک فنجان لاته، به آسانی به صورت داغ یا سرد سرو شود. طعم لاته سرد در ترکیب با شیرینی ذاتی این نوشیدنی برای افراد زیادی خوشایند است.

فرق بین قهوه لاته و قهوه کاپوچینو چیست؟

اینفوگرافیک تفاوت قهوه های لاته و کاپوچینو

یک پیشنهاد خواندنی: کافه موکا چیست و چه تفاوتی با لاته موکا دارد؟

بافت و قوام نوشیدنی:

کاپوچینو به دلیل داشتن نسبت مساوی از مواد تشکیل‌دهنده و فوم نسبتا حجیم (نسبت به لاته) دارای بافت خشک و مخملی (فومی‌تر) است، در حالی که به دلیل وجود شیر بیشتر در ترکیب لاته، این نوشیدنی بافت نرم و کرمی ‌مانند دارد.

بافت کرمی ‌و نرم لاته، به خاطر داشتن فوم شیر کم‌تر، به بافت سنتیِ مورد انتظار ما از قهوه نزدیک‌تر است. این تفاوت در بافت، باعث ایجاد تفاوت در طعم و تجربه قهوه‌نوشی می‌شود.

البته این بافت از نسبت ترکیبی استاندارد مواد تشکیل‌دهنده به‌دست می‌آید. اگر باریستا تصمیم بگیرد که از نسبت‌های متفاوتی استفاده کند، ممکن است بافت و قوام نوشیدنی متفاوت باشد.

نحوه تزیین و سرو:

کاپوچینو به دلیل حجم فوم شیری که روی آن قرار می‌گیرد دست باریستا را برای تزیین و طراحی می‌بندد. البته با خرده‌های شکلات، پودر کاکائو یا دارچین می‌شود کمی‌روی فوم شیر حجیم را تزئین کرد اما خوب انتظار طراحی‌های هنرمندانه گل، قلب و… نداشته باشید. در مقابل، به دلیل وجود حجم شیر بیشتر و لایه نازک فوم شیر، باریستاها از شیر بخار داده شده (لایه میانی) برای تزیین و طراحی روی فنجان استفاده می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: تهیه فوم شیر از دو طریق انجام می‌شود:
1- تهیه فوم شیر با دستگاه اسپرسوساز
2- تهیه فوم شیر بدون دستگاه و ابزارهای فرنچ‌پرس یا همزن و …

اندازه سرو:

بر اساس آن‌چه که در استانداردهای کافه معمول است، حجم فنجان کاپوچینو 220 سی‌سی و حجم فنجان لاته 300 سی‌سی است. بنابراین، حجم و اندازه سرو در این دو نوشیدنی متفاوت است.

جدول مقایسه کاپوچینو و لاته در یک نگاه

ویژگی‌ها لاته کاپوچینو
نسبت شیر شیر بخار داده شده حجم بیشتری دارد. (حدود3/2 فنجان را شیر بخارداده شده تشکیل می‌دهد.) اسپرسو، شیر بخار داده شده و فوم در نسبت‌های یکسانی ترکیب می‌شوند.
فوم شیر میکروفوم نازک شیر یک لایه حجیم از فوم شیرِکرم طور
مقدار اسپرسو یک یا دو شات اسپرسو یک یا دو شات اسپرسو
نسبت کلی مواد معمولا 1:3

اگر دو شات اسپرسو استفاده شود، از ترکیب غیر استاندارد استفاده شده است.

معمولا 1:1:1

اگر دو شات اسپرسو استفاده شود، از ترکیب غیر استاندارد استفاده شده است.

بافت کرمی‌ و نرم خشک و مخملی
طعم طعم ملایم‌تر و شیرین‌تر همراه با ته مزه اسپرسو طعم قوی اسپرسو با کمی‌شیرینی
اندازه فنجان معمولا در فنجان یا ماگ بزرگ‌تری سرو می‌شود. معمولا در فنجان یا ماگ کوچک‌تری سرو می‌شود.
نحوه سرو اغلب طراحی‌هایی بر روی آن انجام می‌شود. معمولا روی آن با دارچین یا پودر کاکائو تزئین می‌شود.
قوی بودن طعم قهوه طعم اسپرسو کم‌تر حس می‌شود. طعم اسپرسو غالب‌تر است.
انواع مختلف نوشیدنی لاته وانیل، لاته کارامل و لاته موکا کاپوچینوی فندقی و کاپوچینوی دارچینی

آیا کاپوچینو نوشیدنی سالم‌تری نسبت به لاته است؟

اجازه بدهید از دیدگاه تفاوت میزان کالری این دو نوشیدنی به این سوال جواب بدهیم. کاپوچینو به خاطر این که شیر کمتری دارد، دارای کالری کم‌تری نسبت به لاته است. عموما یک فنجان استاندارد کاپوچینو 130 کالری و لاته 210 کالری دارد. البته بعضی از کافه‌ها از شیر کم چرب یا بدون چربی برای درست کردن لاته استفاده می‌کنند، اما در هر صورت، میزان کالری آن از کاپوچینو بیشتر می‌شود چون شیر بیشتری دارد.

و کلام آخر

اگر این مطلب را با دقت کامل خوانده باشید، به راحتی می‌توانید تفاوت‌های کلی و جزئی کاپوچینو و لاته را از هم تشخیص دهید و مطمئنا راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید کدام ترکیب قهوه با شیر (لاته یا کاپوچینو) را انتخاب کنید. حالا که تفاوت‌های جزئی‌تر (در طعم، بافت، اندازه و نحوه سرو) این دو نوشیدنی را متوجه شدید، انتخاب شما کدام است؟ لاته یا کاپوچینو؟

منابع مقاله:

سوالات متداول

1

آیا لاته شیرین است؟

بله، به خاطر نسبت بالاتر شیر در این نوشیدنی، لاته از کاپوچینو شیرین‌تر است. در فرآیند بخاردهی، شیرینی طبیعی شیر گرفته می‌شود، اما نسبت بالاتر شیر در لاته شیرینی بیشتری (در مقایسه با کاپوچینو) به نوشیدنی می‌دهد.

2

چرا کاپوچینو طعم قوی‌تری نسبت به لاته دارد؟

به خاطر نسبت مساوی شیر و اسپرسو و ساختار لایه‌بندی کاپوچینو، این نوشیدنی طعم قوی‌تری از اسپرسو را می‌دهد و تنوع طعم آن نسبت به لاته کم‌تر است.

3

چطور روی نوشیدنی لاته را طراحی کنیم؟

باریستاهای حرفه‌ای با حرکات دست، زاویه فنجان و ابزار طراحی‌های عالی روی لاته ایجاد می‌کنند. این‌کار نیاز به تمرین، مهارت و آموزش انواع طراحی دارد.

4

محل تولد لاته و کاپوچینو یکسان است؟

بله، هر دو نوشیدنی در ایتالیا متولد شدند و سپس از آن کشور در همه جای دنیا معروف شدند. پس این دو نوشیدنی اصالتا ایتالیایی هستند.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تفاوت اصلی قهوه لاته و کاپوچینو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقه مندی دسته بندی ها
سبدخرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.