قهوه را می‌توان به عنوان نوعی اکسیر سلامتی تعریف کرد، زیرا تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات، برخی نارسایی‌های قلبی و حتی افت شنوایی را کاهش دهد. در مقاله فواید قهوه بر سلامتی به همه موارد اشاره کردیم اما با این‌وجود ممکن است مصرف آن برای افراد خاصی بیش از داشتن منفعت عوارض جانبی و منفی داشته باشد. با ما همراه باشید تا نظر متخصصان تغذیه را درباره افرادی که بهتر است از نوشیدن قهوه خودداری کنند و همین‌طور آنچه که هنگام نوشیدن قهوه در بدن‌مان اتفاق می‌افتد را بدانیم.

افراد دارای سندرم روده تحریک‌پذیر

کافئین می‌تواند باعث کارکردن بیش‌تر روده‌ها و در نتیجه افزایش شانس ابتلا به اسهال که از علائم اصلی سندرم روده تحریک‌پذیر است، شود. بنابراین افرادی که دارای این سندرم هستند، بهتر است مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین را محدود یا قطع کنند تا دچار مشکلات حاد نشوند.

افراد مبتلا به آب سیاه چشم

طبق مطالعاتی که اخیرا انجام شده فشار داخل چشم افراد مبتلا به این بیماری هنگام مصرف قهوه افزایش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود این افراد مصرف قهوه را محدود کنند و یا از نوشیدن آن به کلی اجتناب کنند. با این حال برای این مورد به تحقیقات بیش‌تری نیاز است.

افراد با مثانه بیش‌فعال

همه ما می‌دانیم که بهتر است پیش از سفر از نوشیدن یک فنجان بزرگ قهوه خودداری کنیم، خصوصا اگر قرار نباشد توقف‌های بین راهی زیادی داشته باشیم. مصرف کافئین می‌تواند هم تکرر ادرار و هم فوریت دفع آن را افزایش دهد. خصوصا اگر به طور مرتب قهوه مصرف نمی‌کنید، به این اثر کافئین حساسیت بیش‌تری نشان خواهید داد.

افرادی با مشکلات قلبی مانند اختلال ریتم قلبی

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش موقت فشار خون و ضربان قلب می‌شود. بنابراین افرادی که پیش‌زمینه بیماری و نارسایی قلبی دارند باید در مورد میزان مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنند.

افراد باردار

برخی تحقیقات حاکی از آن است که خانم‌های باردار برای جلوگیری از خطر سقط جنین، زایمان زودرس، و همین‌طور وزن کم نوزاد هنگام تولد مصرف قهوه خود را به روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم محدود کنند. با این حال نتیجه تحقیقاتی که جدیدا صورت گرفته نشان می‌دهد که هیچ حد بی‌خطری برای مصرف کافئین در دوران بارداری وجود ندارد و لازم است خانم‌های باردار درباره مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

دوران شیردهی

کافئین هم محرک و هم ادرارآور است و به همین خاطر مصرف آن در دوران شیردهی ممکن است خطر کم‌آبی در بدن مادر را افزایش دهد. بنابراین بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که مادران در دوران شیردهی هم مانند دوران بارداری از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنند.

افراد مبتلا به اختلالات خواب

میل به نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از گذراندن یک شب با بدخوابی یا خواب ناکافی قابل درک است اما عادت مصرف قهوه به همین شکل موجب تداوم بدخوابی و خستگی می‌شود. علیرغم تصورات مصرف قهوه بعد از ظهر نیز می‌تواند بر کیفیت خواب اثرگذار باشد. طبق توصیه متخصصان بهتر است از ۶ ساعت پیش از خواب از مصرف قهوه اجتناب شود تا از ایجاد اختلال در استراحت شبانه جلوگیری شود.

افراد دارای استرس و اضطراب

کافئین محرکی است که ممکن است در برخی افراد موجب افزایش اضطراب شود. افرادی که به طور مرتب دچار اضطراب یا حملات عصبی می‌شوند، بهتر است مصرف کافئین را کاهش داده یا کنار بگذارند.

افراد مبتلا به اسهال

برخلاف آن عده‌ای که برای تحرک روده‌هایشان از قهوه کمک می‌گیرند، افراد مبتلا به اسهال بهتر است که از آن دوری کنند. از طرفی ممکن است قهوه‌ بدون کافئین کم‌تر اذیت‌کننده باشند اما به طور کلی مایعات داغ موجب تحریک روده‌ها می‌شوند.

افراد مبتلا به صرع

یک مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف زیاد قهوه در افراد دارای این بیماری با دفعات تشنج در آن‌ها مرتبط است، البته در این خصوص به تحقیقات بیش‌تری نیاز است. با این حال متخصصان مانند تمام موارد دیگر پیشنهاد می‌کنند افراد مبتلا به صرع نیز در خصوص مصرف قهوه با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

کودکان زیر ۱۲ سال

درحالی‌که مصرف کافئین در بزرگسالان می‌تواند کمی موجب ناآرامی در آن‌ها شود (به واسطه محرک بودن‌اش) در مقادیر کم‌تر می‌تواند عوارض قابل توجه‌تر و حتی جدی‌تری در کودکان داشته باشد. به عنوان مثال کافئین بیش از حد در کودکان می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب، افزایش حس اضطراب، دشواری در تمرکز و همچنین ناراحتی‌های شکمی و گوارشی شود.

جنبه دیگری که خصوصا در کودکان کم‌سن باید درنظر داشت این است که قهوه می‌تواند علائم گرسنگی در آن‌ها را بپوشاند و بنابراین تغذیه آن‌ها را به خطر اندازد. نهایتا هم این که قهوه اسیدی است و می‌تواند به مینای دندان کودکان آسیب برساند. برای مطالعه بیشتر مطلب تاثیر قهوه بر کودکان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

افرادی که رفلاکس معده دارند

کافئین می‌تواند موجب شل شدن دریچه میان مری و معده شود. همین موضوع ممکن است باعث برگشت محتویات اسیدی معده به مری شود و در نتیجه علائم ناخوشایند رفلاکس معده ایجاد شود. پزشکان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به رفلاکس معده قهوه بدون کافئین را امتحان کنند و یا به کلی از مصرف آن خودداری کنند

یک پیشنهاد خواندنی: معرفی چند نوشیدنی جایگزین قهوه

سخن آخر

قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی خوش‌عطر و جذاب محبوبیت زیادی دارد، اما مصرف هر نوع خوراکی یا نوشیدنی نیازمند دقت در شرایط و میزان مصرف آن است. کافئین موجود در قهوه برای بسیاری از افراد در شرایط خاص مضر است؛ بنابراین باید پیش از مصرف آن شرایط بدن خود را بسنجید و البته از مصرف بیش‌ازحد قهوه نیز پرهیز کنید.