یکی از اولین چیزهای که هنگاه نوشیدن قهوه آفریقایی حس خواهید کرد، این است که قهوه آفریقایی اصلا طعم قهوه ندارد! آفریقا، به طور خاص آفریقای شرقی، متمایزترین قهوه‌های جهان را تولید می‌کند که دارای طعم‌ و رایحه‌های مشابه گل، میوه و شراب با اسیدیته بالا هستند. در مجموع، دانه‌های قهوه آفریقایی مملو از طعم و مزه هستند!

اتیوپی

قهوه اتیوپی و کنیا از متمایزترین و بهترین قهوه‌های جهان هستند. از بین تمام کشورهای تولید کننده قهوه، اتیوپی شاید جذاب‌ترین کشور باشد. این جذابیت نه تنها بخاطر قهوه‌های غیرمعمول و حیرت انگیزی که در اتیوپی رشد می‌کنند است، بلکه از رمز و راز پیرامون آن نیز ناشی است.

تاریخ اتیوپی و قهوه به همان ابتدا برمی‌گردد، زیرا اولین گیاه قهوه عربیکا در قرن نهم میلادی در آنجا کشف شد. طبق افسانه‌ها، یک چوپان بز وقتی متوجه اثر انرژی‌بخشی که این گیاه روی گله‌اش گذاشته بود شد، متوجه گیاه شد.

اتیوپی بزرگترین تولیدکننده قهوه در آفریقا است. در سال ۲۰۱۶، مجموعا ۳۸۴ هزار تن قهوه در اتیوپی تولید شد. اتیوپی همچنین خانه جغرافیایی قهوه عربیکا، محبوب‌ترین گونه دانه قهوه دنیا است. قهوه قسمت کمی از اقتصاد اتیوپی نیست – بیش از ۲۸% از صادرات سالانه اتیوپی را قهوه تشکیل می‌دهد. همچنین در سیر تولید تا صادرات قهوه، مجموعا ۱۵ میلیون نفر شاغل هستند.

قهوه اتیوپی از یکی از سه منطقه اصلی رشد به نام‌های سیدامو، هرار و کافا می‌اید و اغلب یکی از این نام‌ها را دارد. ترکیب پیچیده گونه‌های بومی اتیوپی، طعم‌های منحصر به فردی را به این قهوه‌ها می‌بخشد. هنگام خرید قهوه اتیوپی، این تنوع معمولا شناخته شده نیست زیرا آنها بیشتر قهوه‌های خود را تحت عنوان «وراثت اتیوپی» برچسب گذاری میکنند.

این بدان معنی است که ممکن است محصول شما ترکیبی از انواع بسیار متفاوتی از قهوه باشد. یکی از این انواع قهوه، قهوه گِیشا است که به عنوان باارزش ترین نوع قهوه در جهان شناخته می‌شود. عدم اشاره به ترکیب گونه‌ای قهوه اتیوپی، ممکن است به این دلیل باشد که در برخی از مناطق اتیوپی، قهوه به طور وحشی رشد می‌کند به طوری که کشاورزان قادر به تشخیص گونه نیستند.

کنیا

کنیا نیز قهوه عربیکا با کیفیت بالا تولید می‌کند که در جهان با طعم منحصر به فرد و نفیسش شناخته شده است. شرایط آب و هوایی مناسب در ارتفاعات کنیا، تولید برخی از بهترین دانه‌های قهوه در جهان را برای این کشور آسان می‌کند.

قهوه کنیا چه در اروپا و چه در ایالات متحده آمریکا، شناخته شده و مورد پسند است. این نوع قهوه، اسیدیته بالا و میوه-مانندی دارد و غنی از عطر است. بیشتر قهوه کنیا در دامنه کوه کنیا، اغلب توسط کشاورزان محلی پرورش داده می‌شود.

تولیدکنندگان کنیایی بر کیفیت تاکید دارند و در نتیجه مراحل خشک کردن و فرائری به دقت کنترل می‌شوند. کنیا سیستم درجه بندی کیفی ویژه خود را دارد، برای مثال درجه AA کنیایی بزگترین دانه در سیستم درجه بندی ۱۰-درجه است. تنها حدود ۳۳۰ مزرعه در کنیا دارای زمینی به مساحت ۱۵ هکتار یا بیشتر هستند. بیش از نیمی از تولیدکنندگان قهوه در کنیا، مالکان کوچکی هستند که هر کدام فقط دو هکتار زمین دارند.

قهوه عربیکا کنیا در خاک‌های آتشفشانی غنی که در ارتفاعات بین ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا یافت می‌شود پرورش می‌یابد. ارتفاع بر طعم قهوه تاثیرگذار است و می‌توان گفت قهوه‌های کنیا برای افرادی که به اسیدیته حساسیت دارند مناسب نیست. اما اگر اسیدیته مورد پسند شما باشد، قهوه ای بهتر از قهوه کنیایی پیدا نخواهید کرد.

کنیا برخی از معطرترین و اسیدی ترین قهوه‌های جهان را ارائه می‌دهد. طعم و مزه قهوه‌های کنیا پیچیده اند و می‌توانند دارای طعم‌های جالب میوه‌ای، مرکباتی، و بعضا شرابی باشند.

به طور کلی، قهوه‌های کنیا در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند: طعم قوی و پررنگ مشابه آب میوه، و یا با طعم و رایحه گرمسیری و تند. در مقایسه با قهوه اتیوپی، قهوه کنیا بسیار روشن تر است و اسیدی تر است.