بدون شک داشتن علم و دانستن آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، همواره دغدغه بشر بوده است.از دیرباز که پادشاهان هزاران پیشگو برای خود اختیار می‌کردند و امروزه هم حکومت‌ها و قدرت‌های جهانی سرمایه‌گذاری‌های کلانی می‌کنند تا با استفاده از علم آمار و ریاضیات آینده را پیش‌بینی کنند. اما مردم عادی چطور؟ سالهاست در اقصی نقاط جهان، مردم از هر فرهنگی تلاش می‌کنند تا با طالع‌بینی شناختی نسبت به آنچه رخ خواهد داد پیدا کنند. اما می‌دانید از کجا آمده است و چه ریشه‌ای دارد؟ در ادامه این مطلب با تاریخچه فال قهوه بیشتر آشنا خواهیم شد.

ریشه آن از کجاست؟

ریشه این عبارت یا با توجه به معادل انگلیسی آن «تعبیر قهوه» یا «تعبیر فنجان قهوه» از هنری در چین باستان ریشه گرفته‌ است که قرن‌ها قدمت دارد؛ هنر «تعبیر برگ‌های چای». این هنر در اصل توسط راهبانی خلق شده است که به طور تشریفاتی در فنجان‌های زنگوله‌ای شکل چای می‌نوشیدند و سپس راهبان آن را برای سال‌های زیادی به دیگران و به نوآموزهای مذهبی آموزش می‌دادند. پیش از آن، راهبان عادت داشتند الگوهایی را که بر اثر گذر زمان و ضربه در قسمت داخلی زنگوله‌ها در معابد شکل گرفته است را تعبیر کنند، بنابراین رو آوردن به لیوان‌های بدون دسته و زنگوله‌ای یک تغییر قابل‌ پیش‌بینی بود.

بعد از آن، هنر تعبیر کردن چای توسط اعراب برای قهوه نیز پیاده‌سازی شد و با این حساب می‌توان اعراب را اولین خالق تعبیر فال دانست، اعرابی که برای اولین بار دانه‌های قهوه را در حدود سال 600 میلادی کشف کردند و تصمیم بر مخفی نگه‌داشتن قهوه کردند، جالب است بدانید که تا حدودی در این امر موفق هم شدند و برای چند‌صد سال انحصار کشت و حتی نوشیدن قهوه را برای خود داشتند. اما بعد از سال‌ها بالاخره قهوه راه خود را به سراسر جهان باز کرد و حدوداً در اواخر قرن هجدهم میلادی در اروپای غربی و قاره آمریکا به عنوان یک نوشیدنی جذاب به همگان شناخته شد و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت.

تعبیر لیوان قهوه و یا فال چای و تعبیر برگ آن هر دو به عنوان طالع‌بینی بر اساس نوشیدنی (Tasseography یا tasseomancy) در جهان شناخته می شوند که در یونان باستان نیز نشانه‌هایی از این طالع‌بینی به چشم میخورد(kafemandeia به یونانی). هنر طالع‌بینی، هنری بسیار زنده و پرطرفدار است که امروزه توسط این علاقمندان مختلفی از یونان، ایران، روسیه، ارمنستان و یوگسلاوی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسل به نسل نیز مردم آن را یاد به یکدیگر آموزش می‌دهند.

مهم نیست که قهوه دقیقاً چه نمادهایی را برای هر بار نشان بدهد، تفسیرات متعدد بسیار شبیه و دقیقی وجود دارد که اگر هر طرحی در کف لیوان قهوه شما وجود داشته باشد بدون شک می‌توان آن را تفسیر کرد.

تعبیر قهوه، خواندن روان و درست اشکال از یک فنجان قهوه است. قهوه ترک آسیاب شده نقش تصاویر و اشکال داخل گوی را بازی می‌کنند. پس از نوشیدن قهوه، فنجان را با نعلبکی می‌پوشانند، آن را تکان می‌دهند تا ته‌مانده قهوه صاف شود، فنجان و نعلبکی را وارونه می‌کنند و پس‌مانده آن را در فنجان رها می‌کنند و اجازه می‌دهند تا خشک شود.

الگوهای شکل گرفته در داخل جام، یک بینش روانی را ایجاد می‌کند و با توجه به معانیی که از زمان باستان تا به امروز تکامل یافته‌اند، آنها برای بیننده و صاحب فنجان تفسیر می شوند. باید اجازه دهید تا اطلاعات به صورت شهودی درون ذهن شما جریان یابد، البته که با کمی آموزش می‌توانید به سرعت در تعبیر فنجان خود به مهارت و تسلط برسید.

البته قهوه ترک آسیاب شده معروف‌ترین نوع قهوه برای این کار است است اما جالب است بدانید برخی افراد حتی قهوه فوری و قهوه‌هایی که از صافی رد شده‌اند مانند قهوه فرانسه را نیز تعبیر می‌کنند‌. در واقع آنها رد خشک شده مایع نوشیدنی را بر جداره فنجان تفسیر می‌کنند و می‌خوانند.

تاریخچه تعبیر قهوه در دیگر نقاط جهان

مخفی نگه داشتن قهوه توسط اعراب برای چند صد سال، احتمالاً کمک بسیاری کرده است تا تاریخ قهوه و تعبیر قهوه شکلی افسانه‌ای و داستانی به خود بگیرد.

در ابتدا، اعراب قهوه را از دانه های سبز و خام درست می‌کردند و در نهایت یک نوشیدنی شبیه چای درست می‌شد. در اواخر قرن سیزدهم، برای اولین بار عرب‌ها قهوه را قبل از دم کردن، تفت دادند و آسیاب کردند.

یمن، جایی بود که قهوه‌ها در آن کشت می‌شد، استفاده از دانه های قهوه در سراسر شبه جزیره عربستان رونق گرفت و بعد از طریق امپراتوری عثمانی به ترکیه گسترش یافت. در ادامه همین روند اولین کافی شاپ جهان، «کیوا هان» در سال 1475 در قسطنطنیه افتتاح شد.

هنگامی که ترکها مجبور شدند محاصره وین را در سال 1683 پایان دهند، 500 کیسه قهوه را پشت سر خود جا گذاشتند. در اینجا بود که یک تاجر لهستانی کاربلد و فرصت‌طلب از آن برای افتتاح اولین قهوه‌خانه شهر استفاده کرد. قهوه به سرعت به انتخاب طبقه متوسط اروپا تبدیل شد و قهوه‌خانه‌های متعددی در سراسر شهر به وجود آمدند. این نوشیدنی تبدیل شد به تمام آن چیزی که درباره آن صحبت می‌شد. محبوبیت قهوه به یک‌باره چنان افزایش یافت که قهوه فروشی‌ها و قهوه‌خانه‌ها غلغله شدند و شغل‌های جدیدی مانند «باریستا» و … به وجود آمدند.

در همین میان گروهی به نام «Cup Women» وارد صحنه شدند. هر کسی که به دنبال خرد و بصیرت بود با یک کیسه کوچک لوبیا نزد آنها می‌آمد و از یکی از این زنان مشورت می‌گرفت. هنر خواندن فنجان های قهوه آنقدر محبوب شد که به اشکال مختلفی در ادبیات آن زمان هم ظاهر شده است.

تعبیر فنجان قهوه، با اعلان‌های رسمی برای ممنوعیت، بسیار محبوب و بدنام شد. در ادامه اولین معبران در اروپا تجارت خود را در پاریس آغاز کردند و متعاقباً در آلمان فعالیت‌شان ادامه یافت. چنان رونقی داشتند که در سال 1732 ، یوهان سواستین باخ قطعه Kaffee-Kantate خود را ساخت که اشاره به همین داستان رونق گرفتن قهوه و فال قهوه در آلمان دارد. تعبیر قهوه یکی از هزاران روش طالع‌بینی است که بشر آن را دست‌آویزی قرار داده تا جای خالی ندانسته‌هایش را پر کند.

تعبیر قهوه حقیقت را می‌گوید یا خیر؟ برای پاسخ به آن باید به درون خودتان رجوع کنید اما ما آنچه داستان و تاریخچه‌اش را شکل می‌داد برایتان بازگو کردیم.