آیا مصرف قهوه در بارداری خطرناک است؟

دسته بندی ها : سلامتی
آیا کافئین برای مادر باردار خطرناک است؟

قهوه یک نوشیدنی گرم و محبوب است که از دان‌های قهوه تهیه می‌شود و کافئین یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده آن است. مهم‌ترین تاثیر کافئین به عنوان یک ماده‌ شیمیایی، روی سیستم عصبی مغز است که با مصرف آن، تمرکز و انرژی در بدن بالا می‌رود. به همین دلیل، از کافئین در صنعت غذا و دارو استفاده‌های زیادی می‌شود. با این حال، میزان مصرف کافئین در افراد می‌تواند شرایط متفاوتی داشته باشد که یکی از آن‌ها زمان بارداری است. در این مقاله به بررسی تاثیرات قهوه و کافئین روی مادر و جنین در دوران بارداری خواهیم پرداخت و این سوال را مطرح می‌کنیم که آیا زنان باردار می‌توانند قهوه بنوشند؟ آیا واقعا مصرف قهوه در دوران بارداری مضر است یا خیر.

اثرات کافئین بر جنین و مادر باردار چیست؟

اگر هم در دوران بارداری هستید و هم عاشق قهوه، باید بدانید که نوشیدنی‌های کافئین‌دار در طول دوره بارداری نباید بیش ‌از اندازه مصرف شوند چرا که می‌توانند برای جنین و مادر باردار مشکل‌ساز شود. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین اثرات کافئین اشاره کردیم:

اثرات کافئین بر جنین:

  1. کاهش وزن در تولد: مصرف بیش از 300 میلی‌گرم کافئین در روز، با کاهش وزن تولد نوزاد همراه است.
  2. افزایش خطر سقط: مصرف بیش از 300-400 میلی‌گرم کافئین در روز، می‌تواند باعث افزایش خطر سقط در طول بارداری شود.
  3. افزایش خطر پیش‌زایمان: مصرف بیش از 300-400 میلی‌گرم کافئین در روز، باعث افزایش خطر پیش‌زایمان نیز می‌شود.

اثرات کافئین بر مادر باردار:

  1. افزایش فشار خون: مصرف بیش از 200 میلی‌گرم کافئین در روز، می‌تواند باعث افزایش فشار خون برای مادر باردار شود.
  2. اضطراب و اختلالات در خواب: مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث اضطراب و اختلال در خواب شود.
اثرات کافئین و قهوه بر جنین و مادر باردار چیست؟

3 تاثیر منفی کافئین بر مادر باردار و کودک آن در دوران بارداری

یک پیشنهاد خواندنی: چه کسانی نباید قهوه بنوشند؟

عوارض جانبی مصرف کافئین بر بارداری چیست؟

نوشیدن قهوه با کافئین بسیار زیاد و یا کنترل نشده، عوارض جانبی مثل کم‌ شدن آب بدن، افزایش ادرار، مشکلات معده، حالت تهوع و غیره نیز می‌تواند برای زنان باردار ایجاد شود.

علاوه بر دوره بارداری، بعد از زایمان و در زمان شیردهی نیز، مصرف کافئین بیش ‌از مقدار تعیین شده توصیه نمی‌شود. از آن‌جایی که نوزاد فقط از شیرمادر تغذیه می‌کند، ممکن است با زیاده‌روی در نوشیدن قهوه، کافئین از طریق جریان خون وارد شیر شود و در نهایت خواب کودک را آشفته کند. بنابراین، زنان باردار باید مصرف قهوه و سایر محصولات حاوی کافئین را به حداقل برسانند و برای آن میزان مشخصی در نظر بگیرند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: تاثیر کافئین در سلامتی بدن چیست؟

مصرف چه میزان کافئین در دوران بارداری خطرناک است؟

این‌که چه میزان مصرف کافئین در دوران بارداری خطرناک است در هر فرد تفاوت دارد و به عوامل مختلفی مثل وزن بدن، سن، سلامتی عمومی، حساسیت به کافئین و چرخه غذایی روزانه و روتین بستگی دارد. با این حال، برای جلوگیری از احتمال بروز مشکلات بارداری، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای سیاه، نوشابه و شکلات را طبق میزان تعبین شده استفاده کنید.

مصرف چه میزان کافئین در دوران بارداری خطرناک است؟

مصرف چه میزان کافئین، در دوران بارداری خطرناک است؟

کدام غذاها و نوشیدنی‌ها کافئین بیشتری دارند؟

با توجه به نکته‌ای که در پاراگراف بالا اشاره کردیم، لازم است میزان کافئین در هر نوشیدنی را قبل از مصرف آن بدانید:

جدول میزان کافئین نوشیدنی‌ها و خوراکی‌‌ها
نوشیدنی یا غذا مقدار میزان کافئین
نوشیدنی‌های انرژی‌زا قوطی 60 تا 80 میلی‌گرم
کپسول نسپرسو یک عدد 60 میلی‌گرم
کوکاکولا قوطی 40 میلی‌گرم
هات چاکلت هر فنجان 19 میلی‌گرم
چای سیاه کیسه‌ای هر کیسه 45 میلی‌گرم
یک تخته شکلات 15 میلی‌گرم
قهوه دم کرده هر فنجان 60 تا 200 میلی‌گرم
قهوه فوری هر فنجان 40 تا 140 میلی‌گرم
اسپرسو 1 شات 27 تا 60 میلی‌گرم
قهوه بدون کافئین هر فنجان 2 تا 15 میلی‌گرم

لازم به ذکر است که مقادیر کافئین در هر غذا و نوشیدنی ممکن است بسته به نوع و برند متفاوت باشد. معمولا روی بسته‌بندی محصولات میزان آن نوشته شده است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: آیا کافئین قهوه برای کودکان و نوجوانان مضر است؟

آیا مصرف قهوه در دوران شیردهی مجاز است؟

با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف قهوه در دوران شیردهی مجاز است، اما باید به مقدار مصرف آن دقت شود. نوشیدن قهوه (حداکثر یک تا دو فنجان در روز) برای مادران شیرده مشکلی ندارد ولی مصرف بیش از حد قهوه (بیش از ۳ تا ۴ فنجان در روز) ممکن است افزایش ترشح کافئین در شیر مادر را بالا ببرد که در نتیجه، باعث بروز علائمی مانند بی‌خوابی و اضطراب در کودک می‌شود. همچنین، برخی کودکان ممکن است به کافئین حساسیت داشته باشند و نباید به آن‌ها قهوه داده شود. با توجه با این نکات، بهتر است قبل از مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی کافئین در دوران شیردهی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا مصرف قهوه در دوران شیردهی مجاز است؟

آیا مصرف قهوه در دوران شیردهی مجاز است؟

پیشنهاد می‌شود بخوانید: بهترین زمان نوشیدن قهوه کی است؟

پیشنهاد بن‌مانو برای شما

در دوران بارداری، مصرف قهوه باید به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. مصرف قهوه باعث افزایش ترشح کافئین در خون و همچنین باعث بروز علائم متفاوتی می‌شود. در صورتی که باردار هستید و علاقه زیادی به نوشیدن قهوه دارید، از مصرف قهوه‌هایی با غلظت کم‌تر کافئین مانند قهوه‌ دیکف استفاده کنید. همچنین، بهتر است قبل از مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی کافئین، مقدار و درصد وجود کافئین در آن را بررسی کنید.

بن‌مانو با ارائه محصولی به نام نورسکا ۸ شب به کمک زنان باردار آمده است. این قهوه‌، فاقد کافئین است. بدون آن که شما را دچار کم‌خوابی کند؛ لذت نوشیدن یک فنجان قهوه در شب و همچنین در دوران بارداری را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد.

کلام آخر:

از آن‌جایی که موضوع این مقاله یکی از دغدغه‌های مهم برای دوست‌داران قهوه است، از ابتدا تا انتها سعی کردیم درباره مصرف کافئین و خطرات احتمالی آن در دوران بارداری صحبت کنیم و شاید این موضوع کمی استرس‌زا باشد. اما به خاطر داشته باشید در دوران بارداری، مصرف قهوه بدون کافئین و یا با میزان کافئین بسیار کم‌تر مانند محصول نورسکا، در مطالعات امروزی منع نشده؛ چرا که محققان مقدار روزانه 200 میلی گرم را مجاز می‌دانند. قهوه به خودی خود یکی از لذت‌بخش‌ترین نوشیدنی‌ها به شمار ‌می‌آید و از مهم‌ترین خواص آن، شادابی و نشاط است. پس توصیه ما به جای قطع کامل نوشیدن قهوه، کمک گرفتن از متخصصین در این زمینه است و یا از نوشیدنی های جایگزین قهوه استفاده نمایید.

منابع مقاله:

سوالات متداول

1

آیا خوردن قهوه، مانع باروری می‌شود؟

تحقیقات نشان داده است که مصرف متناسب قهوه، خطری برای باروری مردان و زنان ندارد اما مصرف بالای کافئین میتواند روی باروری زوجین تاثیر گذار باشد.

2

برای مقابله با عادت قهوه‌نوشی در دوران بارداری چه کنیم؟

راه‌های پیشنهادی ما، استفاده از دمنوش‌های گیاهی، نوشابه‌ها و قهوه‌های بدون کافئین و حتی نورسکا 8 شب بن‌مانو که فاقد کافئین است، گزینه‌های مناسبی هستند.

3

آیا داروهای کافئین‌دار در دوران بارداری خطرناک هستند؟

با توجه به شرایط بارداری و سلامت جسمی‌تان، قبل از مصرف حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید.

4

آیا زنان باردار باید به‌طور کامل از کافئین دوری کنند؟

جواب این سوال بستگی به میزان مصرف کافئین دارد. مصرف متوسط کافئین، که حدود 200 تا 300 میلی‌گرم در روز است، به‌طور کلی برای زنان باردار بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و تاخیر در رشد نوزاد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آیا مصرف قهوه در بارداری خطرناک است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقه مندی دسته بندی ها
سبدخرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.