قهوه چه تاثیری بر افسردگی دارد؟

دسته بندی ها : سلامتی

همه می‌دانیم که نوشیدن یک قهوه صبحگاهی به افزایش انرژی روزانه شما کمک می‌کند. همچنین، در مطالعات پزشکی تاثیر قهوه بر مغز، افزایش عملکرد مغز و تمرکز ذهنی ثابت شده است. حالا این کنجکاوی به وجود می‌آید که آیا مصرف قهوه، بیماری‌های ذهنی مانند افسردگی را بهبود می‌دهد یا مانع بروز آن می‌شود؟ تحقیقات نشان داده است افرادی که قهوه مصرف می‌کنند کمتر درگیر علائم افسردگی می‌شوند و حتی در صورتی که دچار افسردگی باشند، مصرف قهوه به آن‌ها کمک کند که از حالت افسردگی خارج شوند.

در سال 2016 پژوهشی انجام شد که نتیجه مطالعات متعددی را جمع‌آوری کرده بود که بین سال‌های 1990 تا 2015 در چین انجام شده بودند. این تحقیقات نشان داد که کافئین در کاهش احتمال ابتلای افراد به افسردگی نقش چشمگیری داشته است. پژوهشی دیگر که با تمرکز بر نقش کافئین موجود در قهوه انجام شد و بالغ‌ بر 300 هزار شرکت‌کننده داشت نشان داد که نوشیدن قهوه افراد را در برابر افسردگی محافظت می‌کند. اگر شما جزو افرادی هستید که صبح را تنها به امید نوشیدن قهوه آغاز می‌کنید احتمالاً از این نتایج اصلاً تعجب نکردید. اما پیش از اینکه برای درمان انواع اختلالات روحی برای خود و دیگران قهوه تجویز کنید مقاله را تا آخر بخوانید.

یک پیشنهاد خواندنی: آیا قهوه باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود؟

آیا قهوه بر علائم افسردگی تاثیر مثبت دارد؟

آیا قهوه علائم افسردگی را کاهش می‌دهد؟

چگونه قهوه بر علائم افسردگی شما تأثیر می‌گذارد؟

تحقیقات زیادی در زمینه بررسی علائم افسردگی صورت گرفته است و نتیجه اکثر تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه در طول روز باعث می‌شود که افراد کمتر در خطر بروز افسردگی و اضطراب باشند.

وجود کافئین در قهوه به بهبود سلامت ذهنی از جمله مشکلات مربوط به افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. کافئین یک ماده محرک قوی است که روی ذهن و بدن انسان تاثیرات مثبتی می‌گذارد. همین خاصیتِ افزایش انرژیِ قهوه حالت روحی فرد را تقویت کرده و کمک می‌کند که با خارج شدن از حالت افسردگی و کرختی، بهتر وظایف روزانه خود را انجام دهد. درعین‌حال باید توجه کنید که این اثرات موقت هستند و مثل تمام محرک‌های دیگر با به پایان رسیدن بازه اثر‌گذاری آنها، شور و هیجان ایجاد شده هم کم‌کم ناپدید می‌شود. البته، برخی از این تحقیقات بر سر میزان مصرفی قهوه که بر علائم افسردگی فرد تاثیر بگذارد اختلاف دارند. مثلا برخی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف یک تا دو فنجان برای مقابله با علائم افسردگی مفید است در حالی که در برخی تحقیقات به این نتیجه دست پیدا کردند که برای این مقابله با علائم افسردگی، باید روزانه بین چهار تا پنج فنجان قهوه بنوشید. با‌ این‌حال، تقریبا همه این تحقیقات بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که مصرف بیش از حد قهوه احتمالا تاثیرات معکوسی بر افسردگی فرد داشته باشد و علائم آن را تشدید کند. برخی از مهم‌ترین عوارض و ریسک‌های نوشیدن زیاد قهوه را در اینجا با هم بررسی می‌کنیم.

میزان مصرف قهوه در افسردگی چقدر است؟

نوشیدن بیش از حد قهوه، تاثیر مثبتی در افسردگی ندارد.

چه مقدار قهوه بنوشیم تا دچار افسردگی نشویم؟

در یک کلام، باید گفت که اگر در مصرف هر خوراکی یا نوشیدنی از حالت تعادل خارج شوید، دچار عوارض یا تشدید علائم بیماری‌های فعلی می‌شوید. نوشیدن بیش از حد قهوه هم از این قاعده مستثنی نیست!

برای اینکه علائم افسردگی شما بدتر نشود یا حتی دچار عوارض جسمی‌ و ذهنی دیگری مانند اضطراب و افسردگی نشوید، میزان مصرف قهوه را کنترل کنید و اجازه ندهید که به این نوشیدنی پرانرژی وابستگی پیدا کنید.

میزان متعادل مصرف قهوه به میزان تحمل فرد به کافئین، وضعیت سلامتی، نوع قهوه و عوامل دیگری بستگی دارد، اما در کل مصرف بیش از 400 تا 600 میلی گرم قهوه (برابر با 3 تا 4 فنجان) توصیه نمی‌شود.

برای اینکه مصرف قهوه باعث بروز افسردگی و سایر عوارض نشود، باید سبک نوشیدن قهوه خود را تغییر دهید. مثلا باید به زمان، مقدار و نحوه مصرف قهوه روزانه خود توجه کنید. در مطلب جداگانه‌ای، به بررسی بهترین زمان برای نوشیدن قهوه پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم قبل از بروز مشکلات جدی این مقاله را بخوانید و به توصیه‌های آن عمل کنید.

آیا مصرف زیاد قهوه باعث بروز افسردگی می‌شود؟

مصرف قهوه زیاد باعث ایجاد وابستگی و عوارض متعددی می‌شود که احتمال ابتلا به افسردگی یا تشدید علائم آن یکی از ریسک‌های نوشیدن زیاد قهوه است. مثلا اگر قهوه را برای کاهش اضطراب و افسردگی میل می‌کنید، باید بدانید که مصرف بیش از حد آن عاملی برای افزایش همان بیماری افسردگی و اضطراب است. علاوه بر این، مصرف قهوه به دلیل داشتن کافئین زیاد باعث افزایش انرژی شما می‌شود، اما نوشیدن مقدار زیادی از آن باعث اختلال در الگوی خواب یا کیفیت خواب می‌شود یا حتی به طور کل شما را دچار خواب‌آلودگی می‌کند.

مشکلات گوارشی، اختلال در عملکرد قلب، بروز خستگی و سردرد و به‌هم‌ریختگی روانی، از جمله سایر عوارض مصرف زیاد قهوه است. در این شرایط نوشیدن قهوه بدون کافئین را پیشنهاد می‌کنیم.

و در آخر

توصیه می‌کنیم که برای بهبود بیماری‌های ذهنی و روانی حتما با پزشک مشورت کنید، اما در کنار توصیه‌های دکتر و داروهای تجویزی، مصرف نوشیدنی قهوه برای مقابله با افسردگی کارساز است. برای کسانی که مشکل حاد افسردگی ندارند، مصرف قهوه احتمالا تنها دارویی باشد که نیاز دارند؛ اما باید حواس‌تان باشد که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

منابع مقاله:

سوالات متداول

1

آیا می‌توانم هر روز قهوه بنوشم؟

پاسخ این سوال را نمی‌توان به صورت قطعی داد. این موضوع به میزان تحمل کافئین، شرایط سلامتی، نوع و روش دم‌آوری قهوه و عوامل دیگری بستگی دارد. بنابراین، باید میزان مصرف قهوه خود را کنترل کنید.

2

آیا مصرف قهوه می‌تواند باعث بروز افسردگی شود؟

مصرف متعادل قهوه به جلوگیری از بروز افسردگی در فرد کمک می‌کند اما اگر نسبت به مصرف قهوه وابستگی پیدا کنید، ریسک ابتلا و یا تشدید علائم افسردگی بیشتر می‌شود.

3

کدام نوع قهوه برای سلامت روان و ذهن خوب است؟

هر کس باید با توجه به شرایط و سلیقه خود قهوه مناسب برای بهبود سلامت روان را انتخاب کند. برخی افراد قهوه دیکف و یا قهوه گیاهی و یا حتی قهوه با کمترین میزان پردازش را برای سلامتی روان مناسب‌تر می‌دانند.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قهوه چه تاثیری بر افسردگی دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقه مندی دسته بندی ها
سبدخرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.