در حالی که عمده مردم تنها برای بیدار‌شدن و دریافت انرژی در صبح قهوه می‌نوشند، برخی دیگر درباره قهوه‌شان بسیار مشکل‌پسند هستند. اگر در دسته دوم قرار می‌گیرید، احتمالا قهوه‌های طعم‌دار گزینه مناسبی برای شما باشند. قهوه طعم‌دار از دانه‌هایی به دست می‌آید که در سراسر جهان رشد کرده و سپس با استفاده از تکنیک‌های آماده‌‌سازی خاص به قهوه‌های طعم‌دار تبدیل می‌شود. اگر تاکنون برای عوض کردن طعم به قهوه خود خامه، شیر یا شکر اضافه می‌کردید، شاید وقت آن رسیده باشد که چیز جدیدی را امتحان کنید که ضرر کم‌تری هم برای سلامتی‌تان داشته باشد!

قهوه طعم‌دار چیست؟

قهوه طعم‌دار پاسخی به نیاز آن دسته از مصرف‌کنندگانی بوده است که عطر و طعم خالص قهوه را به دلایل مختلف دوست نداشته‌اند. این عده با اضافه کردن مواد طبیعی طعم‌دارْ طعمی جدید و مضاف بر قهوه در نوشیدنی‌شان ایجاد می‌کرده‌اند. البته چگونه طعم‌دار کردن آن و مهارت شخصی که آن را انجام می‌دهد نیز بسیار موثر است.

تاریخچه مختصری از قهوه طعم‌دار

دهه ۱۹۹۰ بود که قهوه طعم‌دار بسیار محبوب شد. با این حال اگر دقیق‌تر ردیابی کنیم، در اصل این نوع قهوه به چندین قرن پیش از این زمان و به منطقه ترکیه فعلی برمی‌گردد. با گذشت زمان بسیاری از مردم به این نوع قهوه احساسات شدیدی پیدا کردند؛ یا به آن بسیار علاقه‌مند شده‌اند و یا اصلا علاقه‌ای به آن ندارند و فقط می‌خواهند قهوه را با طعم طبیعی‌اش را بنوشند.

طعم‌دادن به قهوه از زمان پیدایش آن و رواج یافتن مصرف‌اش در میان مردمان وجود داشته است. قهوه سنتی عربی قرن‌هاست که با هل دم می‌شود. در یمن روش‌های رایجی برای دم کردن قهوه نه تنها با هلْ بلکه با ادویه‌هایی مانند زنجبیل، دارچین، زیره، زردچوبه، گشنیز و… وجود داشته است. این روش‌ها به دو دلیل توسعه یافته‌اند؛ یکی به دلیل خوش‌طعم بودن و دیگری به خاطر اثر مثبت ادویه‌هایی مانند هل و زنجبیل برای مقابله با واکنش‌ به غذاهایی با اسیدیته بالا و بهبود هضم. این روش مصرف قهوه برای افرادی مفید است که قهوه برای ذائقه‌شان خیلی اسیدی است.

اروپایی‌ها در دهه ۱۶۰۰ قهوه و شکلات را کشف کردند. هر دوی این محصولات خوراکی‌های عجیب و غریبی بودند که در نتیجه تجارت گسترده بین‌المللی که در آن زمان اتفاق می‌افتاد، وارد اروپا شدند. جای تعجب نیست که این دو خیلی زود با هم مخلوط شدند و ترکیبی خوش‌طعم و خوشایند برای بسیاری ساختند. افزودن مرکبات به قهوه نیز پیشینه‌ای کمابیش طولانی دارد که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

یک پیشنهاد خواندنی: پس‌طعم قهوه (aftertaste) چیست؟

قهوه طعم‌دار چگونه تهیه می‌شود؟

قهوه طعم‌دار با افزودن روغن‌های طعم‌دار به دانه‌های قهوه پس از برشته‌شدن و قبل از آسیا‌کردن آن‌ها درست می‌شود. روش دیگری که می‌توان از طریق آن این نوع قهوه را درست کرد، افزودن طعم‌دهنده‌های مایع به قهوه در حین آماده‌سازی آن است؛ تقریبا مانند افزودن خامه و شکر. البته تکنیک شخصی که این قهوه را تهیه می‌کند و چگونگی انجام آن هم در شکل‌دهی به طعم آن بسیار تاثیرگذار است.

یک پیشنهاد خواندنی: طرز تهیه قهوه لاته با شیر نارگیل

انواع قهوه طعم‌دار

به طور کلی چهار دسته قهوه طعم‌دار وجود دارد. دسته اول شامل طعم‌های مبتنی بر ادویه‌هایی مانند میخک، دارچین، بادیان و هل است. برخی از قهوه‌های طعم‌دار نیز بر پایه میوه‌هایی مانند نارگیل یا تمشک هستند. طعم‌های مبتنی بر شکلات نوع دیگری هستند که رایج‌ترین آن‌ها شکلات نعناعی است. در نهایت برخی از طعم‌ها بر اساس گروه دیگری از مواد خوراکی مانند وانیل، فندق یا آجیل ماکادمیا هستند.

کلام آخر

دیدیم که اضافه کردن مواد غذایی متفاوت به قهوه عملی سنتی و قدیمی است. ما انسان‌ها از ابتدا از آزمایش و ترکیب طعم‌های مختلف برای انواع غذاها و نوشیدنی‌ها لذت برده‌ایم و قهوه نیز از این امر مستثنی نیست. اگر قهوه خالص را به تنهایی ترجیح نمی‌دهید، شاید مصرف قهوه طعم‌دار برای شما انتخاب مناسب‌تری باشد. این تنوع بالا به افراد اجازه می‌دهد تا با هر طعم دل‌خواهی این نوع قهوه را تهیه کرده و صرف کنند.