رمزگشایی از عطر و طعم‌های موجود در یک فنجان قهوه، بیشتر هنر است تا علم. تیسترها ساعت‌ها به آموزش کام خود می‌پردازند و اطلاعات حسی را از لنز تجربه شخصی عطر و طعم‌های گذشته مشاهده می‌کنند تا بتوانند به خوبی توصیفی بدهند که به بهترین وجه با حس اصلی مطابقت داشته باشد. اما یک استارت آپ، به دنبال اتخاذ رویکرد علمی‌تری در شناسایی طعم دهنده‌های قهوه است. این شرکت که Demetria نام دارد، اپی برای شناسایی مشخصات حسی خاص و با ارزش قهوه سبز ساخته است.

در اعلامیه مطبوعاتی شرکت، Demetria خود را به عنوان اولین نرم‌افزار سرویسی بررسی طعم و کیفیت قهوه بر پایه هوش مصنوعی معرفی کرده است. این شرکت تازه تآسیس، 3 میلیون دلار بودجه را به رهبری شرکت سرمایه گذاری Celeritas و همچنین سرمایه‌گذاران خصوصی Mercantil Colpatria تامین کرده است.

شرکت Demetria با اپ خود به دنبال دیجیتالیزه کردن کل پروسه ارزیابی قهوه است. طبق طراحی این شرکت، قهوه با استفاده از یک سنسور قابل حمل نزدیک به مادون قرمز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ردپای بیوشیمیایی بدست آمده، از طریق سیستم بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده توسط شرکت به نام e-Palate با طعم های مربوط به آنها مرتبط می‌شود. طبق بیانیه مطبوعاتی، این تجزیه و تحلیل می‌تواند در هر مرحله تولید قهوه، از قهوه سبز تا قهوه روست شده صورت بگیرد.

به گفته این شرکت، این فناوری برای تولید کنندگان قهوه به ویژه کشاورزان خرده مالک که توانایی تست و مدیریت کیفیت محصول خود را ندارند بسیار پرسود است. در اعلامیه مطبوعاتی گفته شده است: از آنجا که تعیین کیفیت قهوه در مراحل پایانی زنجیره تولید صورت می‌گیرد، کشاورزان عموما قادر به تجزیه و تحلیل محصولات خود و ارائه محصول با کیفیت به طور متداوم نیستند و این امر باعث می‌شود که آنان یک قیمت پایه را برای محصولات خود بپذیرند.

به گفته یکی از بنیان‌گذاران شرکت، فیلیپ آیربه: «توانایی تعیین کیفیت دانه‌های قهوه سبز، یک تغییر بزرگ برای صنعتی است که به مدت 300 سال متکی به یک زنجیره تولید ابتدایی و فرآیندهای دستی بوده است. سخت است که بپذیریم بزرگترین شرکت‌های رست جهان همواره اقدام به خرید دانه‌هایی با کیفیت نامشخص  کرده‌اند و اکثر کشاورزان قهوه، مهمترین بازیگران در زنجیره تولید، از کیفیت محصولات خود خبردار نیستند و در نتیجه دستمزد ناعادلانه‌ای می‌گیرند، و این موضوع پایداری این صعنت 450 میلیارد دلاری را تهدید می‌کند. فناوری ما برای اطمینان از کیفیت محصول، اطلاعات حیاتی را ارائه کرده و در نتیجه، اقتصاد زنجیره تولید قهوه به نفع بازیگران کلیدی تغییر می‌کند.»

اپ Demetria یک مرحله آزمایشی را در کلمبیا پشت سر گذاشته است و این شرکت اکنون با همکاری با انجمن ملی کشاورزان قهوه کلمبیا در حال ساخت و توسعه اپ‌هایی برای کمک به کشاورزان برای کنترل کیفیت قهوه و قیمت‌گذاری بر اساس آن است.

گرچه سوالاتی مربوط به چگونگی تعیین دقیق عطر و طعم، پدیده هایی اساساً شخصی توسط این اپ وارد هستند، اما احتمال توانمندسازی بیشتر کشاورزان از طریق تجزیه و تحلیل محصول و کمک به آنان برای دریافت مبلغی عادلانه تر، تحولات با فواید بالقوه بزرگی هستند.