برای عاشقانش، نه‌تنها صرف قهوه بسیار فراتر از نوشیدن یک نوشیدنی گرم در طول روز است بلکه بخشی آیینی از برنامه روزانه آنهاست که بقیه رویدادهای طول روز را در اطراف آن می‌چینند. برای این افراد قهوه حکم اکسیر حیات را دارد و آن را حلال همه مشکلات خود از جمله روابط زناشویی می‌دانند؛ اما اگر این امکان وجود داشته باشد چطور؟ آیا قهوه می‌تواند علاوه بر با نشاط کردن و پرانرژی کردن فعالیت‌های روزمره، شور و شوقی در روابط زناشویی و فعالیت‌های شبانگاهی ایجاد کند یا اینکه تنها بهانه‌ای برای افراد وابسته به کافئین برای نوشیدن یک فنجان قهوه اضافه بعد از تاریک شدن هواست؟

درحالی‌که شما سراسیمه به دنبال بهترین راه‌حل برای قبول شدن در درس تنظیم خانواده هستید، پژوهشگران در دانشگاه تگزاس روی اثرات قهوه بر زندگی زناشویی تحقیق می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده مردانی که در طول روز دو فنجان قهوه می‌نوشند ۴۲% کمتر از دیگر آقایان دچار اختلال نعوظ می‌شوند.

دانشمندان آمریکایی که به‌جای حل مسائلی چون گرمایش زمین و آلودگی‌های زیست‌ محیطی اثر قهوه بر توانمندی جنسی آقایان را موضوع مطالعات خود قرار داده‌اند با بررسی ۴۰۰۰ مرد که نوشیدنی‌های کافئین‌دار شامل قهوه و چای می‌نوشند دریافته‌اند که مصرف کافئین واکنش‌های شیمیایی‌ای را در بدن فعال می‌کند که با رفع انقباض در سایر عضلات بدن خون‌رسانی به اندام جنسی مردان را بیشتر می‌کند و از این طریق به مدت‌زمان و کیفیت رابطه زناشویی می‌افزاید.

قبل از اینکه برای دم کردن یک قوری قهوه به آشپزخانه بروید باید بدانید که شیرجه زدن در استخر قهوه برای تجربه رابطه زناشویی ایده‌آل راهکار مناسبی نیست چون نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه باعث کاهش اثرات جادویی آن می‌شود. محققین متوجه شده‌اند اثرات مثبت در آقایانی که سه فنجان یا بیشتر در روز قهوه می‌نوشند تا ۳۹% کاهش پیدا می‌کند و روی مردانی که از دیابت رنج می‌برند هیچ تأثیری ندارد.

خانم‌ها هم قهوه بنوشند؟!

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه تگزاس آقایانی که در روز دو فنجان قهوه می‌خورند و دچار چاقی، اضافه‌وزن یا دیابت نیستند، نیمی از مشکلات روابط زناشویی‌شان را حل کرده‌اند؛ اما آیا قهوه می‌تواند پاسخی برای نیمه دیگر مشکلات باشد و میل جنسی خانم‌ها را هم افزایش دهد؟ پاسخ دانشمندان تیم تحقیقاتی دکتر لوپز به این پرسش مهم مثبت است.

یک دانشگاه دیگر در تگزاس، پژوهشی را در سال ۲۰۰۶ برای بررسی این موضوع انجام داده است که اثرات نوشیدن قهوه روی موش‌های ماده را بررسی می‌کند. بر اساس این تحقیق قهوه باعث تحریک بخش‌هایی از مغز موش‌ها می‌شود که با برانگیختگی جنسی در ارتباط هستند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که این اثر تنها در موش‌هایی ظاهر شده است که برای اولین‌بار کافئین مصرف می‌کنند.

دانشمندان دیگر برای تعمیم نتیجه این آزمایش به زنان مردد هستند. سخنگوی انجمن قهوه بریتانیا در گفتگویی با بی‌بی‌سی می‌گوید: «برای دیدن نتایج مشابه آزمایش انجام شده روی انسان باید ده فنجان قهوه نوشیده شود. انسان‌ها می‌توانند در این حجم قهوه بنوشند و نتیجه‌ای مشابه این آزمایش تجربه کنند اما این میزان با مصرف عادی متداول مطابقت ندارد. قهوه مزایایی برای سلامتی دارد که به نظر نمی‌رسد این جزئی از آن باشد»

محققینی که قهوه نمی‌نوشند چه نظری دارند؟

افراد واکنش‌های مختلفی به مصرف کافئین نشان می‌دهند بنابراین نتیجه تحقیقات گفته شده ممکن است بر همه اثر مطلوبی نداشته باشد. افرادی که اضطراب دارند با نوشیدن قهوه تنش بیشتری حس خواهند کرد. افزایش تنش و استرس ممکن است ذهن آنها را مشغول موضوعاتی دیگر غیر از رابطه زناشویی کند و از میل و انگیزه برای شروع رابطه بکاهد.

خبر بد برای کسانی که صبح را تنها به امید نوشیدن یک فنجان قهوه داغ آغاز می‌کنند آن است که این کار ممکن است میل جنسی آنها را در طول روز کاهش دهد. به گفته یک آلیسا ویتی، متخصص غدد: «وقتی صبح یک فنجان قهوه می‌نوشید قند خونتان در تمام طول روز مختل می‌شود در نتیجه آدرنالین کمتری در بدن ترشح می‌شود. در ادامه مقدار کورتیزول در خون افزایش و هورمون DHEA کاهش می‌یابد». آنچه دکتر ویتی سعی دارد به ما بگوید آن است که قهوه ترشح هورمون‌های مرتبط با اضطراب و نگرانی یعنی کورتیزول را افزایش و هورمون DHEA که مرتبط با میل جنسی است را کاهش می‌دهد؛ بنابراین به اعتقاد این متخصص نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی همان و ازدست‌دادن میل جنسی و سقوط رابطه زناشویی همان. هرچند که بسیاری از متخصصین معتقدند داده‌های کافی برای پشتیبانی این فرضیه وجود ندارد.

حلال مشکل یا مشکل‌ساز؟!

در نهایت واکنش افراد به مصرف قهوه و کافئین موجود در آن متفاوت است. برخی افراد با افزایش سطح آدرنالین در خون، دچار اضطراب می‌شوند. این موضوع تمرکز آن‌ها را به هم می‌زند و میل به برقراری رابطه زناشویی را در آن‌ها کم می‌کند چراکه ذهنشان درگیر نگرانی‌های دیگری است. از سوی دیگر کافئین محرک است بنابراین با بالابردن سطح انرژی می‌تواند به رابطه زناشویی کمک کند. جزء هرکدام از دو دسته گفته شده که باشید نباید در نوشیدن قهوه افراط کنید. چراکه کلید بهره‌بردن از مزایای قهوه آن است که مصرف آن را به ۴ تا ۵ فنجان در طول روز محدود کنید.