آموزش فوم‌گیری شیر با دستگاه اسپرسوساز

دسته بندی ها : دانشنامه

این مطلب یک تبلیغ امکانات دستگاه اسپرسوساز نیست، بلکه می‌خواهیم روش آسان‌تری برای درست کردن فوم شیر با استفاده از دستگاه اسپرسو‌ساز را به شما آموزش دهیم. روش‌های متعددی برای درست کردن کف شیر وجود دارد، اما حالا که یک دستگاه اسپرسوساز در خانه داریم، چرا از امکانات آن استفاده نکنیم؟ تصور کنید که می‌خواهید عصر یک روز خنک را با درست کردن کاپوچینو یا لاته صدبرابر دلپذیر‌تر کنید. برای این‌که یک کاپوچینو یا لاته در خانه درست کنید، مهم‌تر از هر کار دیگری، باید بلد باشید یک فوم شیر عالی تهیه کنید! خاطرتان هست که فوم شیر یا شیر کف داده به چه معنا بود؟ وقتی مولکول‌های هوا وارد ساختار شیر می‌شود حجم، غلظت و شیرینی شیر را چند برابر می‌کند، در نتیجه یک شیر کف داده یا کفِ شیر عالی برای درست کردن نوشیدنی‌های ترکیبی شیر با قهوه تهیه کرده‌اید. اگر دستگاه اسپرسوساز در منزل نداشتید، باز هم می‌توانید مقاله فوم‌گیری شیر بدون دستگاه اسپرسو را ببینید و شیر کفی و فومی درست کنید. اما امروز قرار است از نازل بخار دستگاه اسپرسوساز برای این‌کار استفاده کنیم.

روش فوم‌گیری شیر با نازل بخار دستگاه اسپرسو

خوب، بریم که یک فوم عالی با دستگاه اسپرسو درست کنیم! اول تجهیزات زیر رو آماده کنید:

تجهیزات لازم:

  • ½ فنجان شیر چرب
  • پیچر
  • دستگاه اسپرسوساز مجهز به نازل بخار

برای تهیه یک فوم عالی، بهتر است از شیر پرچرب استفاده کنید. استفاده از شیر با درصد چربی پایین‌تر برای این‌کار مناسب نیست. همین و دیگر هیچ!

مراحل دستور کار:

نحوه تهیه شیر کف داده با استفاده از نازل بخار اسپرسوساز در عین سادگی، به مهارت هم نیاز دارد.

  1. اول از همه، نازل بخار را باز کنید تا آبی که احتمالا از قبل در مسیر آن وجود داشته تخلیه شود. سپس آن را بسته و کار را شروع کنید.
  2. حالا دقیقا نیمی‌ از ماگ یا پیچر را از شیر پر کنید و زیر نازل بخار بگیرید. دقت کنید که نوک نازل ½ اینچ زیر سطح شیر قرار بگیرد.

نکته مهم: اگر نازل خیلی به سطح شیر نزدیک باشد، حباب‌های درشت درست می‌کند و اگر خیلی از سطح شیر فاصله داشته باشد، هوای لازم برای تهیه کف شیر را می‌گیرد. با تمرین و آزمون و خطا، کم کم متوجه می‌شوید که نازل بخار را در چه سطحی از شیر باید قرار بدهید.

  1. حالا نازل بخار را باز کنید.
  2. سپس پیچر شیر را در جهت عقربه‌های ساعت یا حتی خلاف آن بچرخانید.
    این حرکت چرخشی به ایجاد چرخش مایع یا به اصطلاح گرداب در شیر کمک می‌کند و بافت یکسانی از  فوم را ایجاد می‌کند.
  3. زمانی که حجم شیر به دو برابر میزان اولیه آن رسید نوک نازل را به آرامی ‌به درون شیر ببرید تا کف شیر درون آن پخش شود و دمای کل شیر یکسان شود.
  4. این‌کار را باید تا زمانی که دمای شیر به 150 درجه فارنهایت (45 تا 65 درجه سانتی‌گراد) می‌رسد ادامه دهید و سپس نازل بخار را خاموش و آن را از شیر خارج کنید.
  5. در این مرحله باید به سرعت نازل را تمیز کنید تا قطره‌ای از آن روی کانتر نچکد و سطح زیر دستگاه را کثیف نکند.

برای این‌کار، درون پیچر کمی‌آب بریزید و مانند روش تهیه فوم شیر (که همین الان توضیح دادیم) نازل را درون آب تکان دهید. روش ساده‌تر، تمیز کردن نازل با دستمال پاکیزه آشپرخانه است تا از شر کثیفی‌های آن راحت شوید. در کل، تهیه شیر کف داده با استفاده از اسپرسوساز کثیف کاری زیادی ندارد.

کار دیگری باقی نمانده است جز این‌که شیر کف داده را در نوشیدنی ترکیبی قهوه با شیر موردنظر استفاده کنید. دقت کنید که برای تهیه لاته به حباب‌های کوچک‌تر اما حجیم‌تر و برای تهیه کاپوچینو یا ماکیاتو به حباب‌های درشت‌تر احتیاج دارید.

آموزش ویدیویی فوم‌گیری شیر با نازل دستگاه اسپرسوساز

مزیت‌ فوم‌گیری شیر با دستگاه اسپرسوساز

  1. میکروفومی‌ که با استفاده از نازل بخار اسپرسوساز درست می‌کنید غلیظ و حجیم است.
  2. نازل بخار دستگاه اسپرسوساز را هم برای ایجاد فوم بیشتر (از طریق تزریق هوای بیشتر) یا تنها برای گرم کردن آن استفاده کنید.
  3. هرچه زمان بیشتری را به بخار دادن شیر بگذرانید، فوم دمای بیشتری خواهد داشت. بنابراین، با استفاده از این روش درجه حرارت شیر کف داده را تنظیم کنید.
  4. تمیزکاری نازل بخار، آسان و سریع است.

نکات مهم و عیب یابی

  • اگر در نهایت چند حباب بزرگ روی سطح شیر باقی ماند، شیر را به دور پیچر بچرخانید تا حباب‌های درشت آن از بین برود.
  • فوم را تنها چند دقیقه قبل از مصرف درست کنید. اگر فاصله بین تهیه فوم شیر تا استفاده طولانی‌ شود، بافت آن از بین می‌رود.
  • بهتر است تمام محتویات پیچر را در نوشیدنی‌تان خالی نکنید تا مطمئن باشید که فقط فوم بافت دار را به آن اضافه کرده‌اید.
  • بهتر است از شیر چرب تازه برای تهیه شیر کف داده استفاده کنید. تهیه فوم شیر با شیرهای کم چرب سخت است و استفاده از شیری که برای مدتی در یخچال نگهداری کرده‌اید ممکن است نتیجه مطلوبی برای شما نداشته باشید.
  • تمیز کردن نازل بخار بعد از هر بار استفاده را جدی بگیرید. در غیر این‌صورت، نازل بخار میزبان مقداری باکتری خواهد بود که ممکن است در صورت تمیز نشدن به کف شیرِ بعدی که درست می‌کنید، منتقل شوند.

مهم‌ترین کاربرد فوم شیر برای تهیه آرت لاته

لاته آرت (طراحی و تزیین روی قهوه) بیان زیبایی از خلاقیت و مهارت است. پس از تسلط بر بافت فوم شیر، باریستاها طرح‌های پیچیده‌ای را روی سطح لاته ایجاد کنند. تکنیک‌های محبوب عبارتند از: قلب، روزتا، لاله، و قو. برای رسیدن به این طرح‌ها، شیر بافت‌دار را با دست ثابت و حرکات کنترل شده داخل اسپرسو بریزید. با تغییر سرعت، ارتفاع و زاویه ریزش الگوها و اشکال مختلفی را شکل بدهید. تمرین و صبر کلید تکمیل لاته آرت است.

و اما در آخر

دیگر نگران تهیه فوم شیر نباشید!  اکنون تمام روش‌های فوم‌گیری شیر را می‌دانید. اگر در خانه دستگاه اسپرسوساز دارید، حتما از نازل بخار برای تهیه شیر کف داده استفاده کنید. استفاده از آن ساده، سریع، کم‌دردسر، کم‌هزینه و بدون کثیف‌کاری اضافی است. دستگاه‌های اسپرسوساز فوم موردنظر را برای تهیه لاته، کاپوچیونو یا ماکیاتو تحویل می‌دهد. خوب اگر تهیه فوم شیر یکی از نگرانی‌های شما برای آماده کردن یک نوشیدنی ترکیبی با قهوه بود، این مشکل هم به راحتی حل شد!

منابع مقاله:

سوالات متداول

1

چه نوع شیری برای کف‌کردن بهتر است؟

شیر کامل گاو اغلب بهترین شیر برای فوم گیری است. با این حال، گزینه‌های غیر لبنی مانند شیر سویا، شیر نارگیل و شیر بادام می‌توانند بسته به محتوای پروتئین خود برای فوم شیر خوب عمل کنند.

2

دمای ایده‌آل برای کف‌کردن شیر داغ چقدر است؟

برای کف کردن شیر داغ، بهترین محدوده دمایی 140-155 درجه فارنهایت (60-68 درجه سانتیگراد) است. شیر نباید بجوشد یا خیلی داغ شود، زیرا کف باکیفیت تولید نمی‌کند.

3

روش‌های کف‌کردن شیر چیست؟

روش‌های مختلفی برای کف کردن شیر وجود دارد، از جمله استفاده از دستگاه‌‌هایی که به دستگاه‌های اسپرسوساز وصل می‌شوند، کف‌کننده‌های دستی شیر با پیستون، فوم‌گیری شیر با فرنچ‌پرس، تکنیک جار، مخلوط‌کن، تکنیک چوب بخار و غیره.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آموزش فوم‌گیری شیر با دستگاه اسپرسوساز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقه مندی دسته بندی ها
سبدخرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.